Раздолбайся!

63

Півжиття працюю в поліграфії. Давним-давно мій напарник і наставник у відповідь на мою репліку, побудовану навколо слова «задолбался», відповів просто: «Задолбался? Раздолбайся!» Цю красиву, багату смисловими відтінками гру слів я запам’ятав добре — дуже вже вона мені корисною.

Трохи пізніше мій начальник, головний редактор щоденної газети, у відповідь на пояснення, що ми так сильно запізнилися в друкарню, тому що редакція здала матеріали дуже пізно, потім дуже довго змінювала концепцію оформлення і вносила остаточні правки, відповів: «По-іншому не буде. Звикайте, вчіться… Або міняйте роботу».

Я не поміняв.

Ввічливі вдячні клієнти, які надсилають технічні вірні, повністю готові до друку матеріали — це рідкісна, майже завжди незаслужена, далеко не завжди потрібна і майже ніколи не правильно оцінена удача. Працюючи з технічно грамотними клієнтами, ви нічому новому не навчитеся, а клієнти ввічливі і розуміють не дадуть вам ніякої можливості для духовного зростання.

Щоб радувати всіх інших, вивчіть героїчні ніндзя-джедайские технології експорту картинок з Ворда через друк на віртуальний PS-принтер, раздергивания білою стрілкою Ілюстратора надісланого макета в кривих на елементи для перекомпонування і правки тексту збиранням потрібних слів з наявних в макеті літер. Опануйте трьома-чотирма способами додавання деталей в растрове зображення, яке необхідно збільшити на 200 (300, 600, 1000) відсотків, запам’ятайте в обличчя і по назвам п’ять десятків шрифтів (аж до найбільш потворних, непрактичних і божевільних), щоб повністю замінити текст макета, при цьому залишивши його схожим на оригінал. Навчіться точно визначати всі розмірні характеристики шрифту, щоб самому оформити макет «ось так, як у нас було, тільки з новим текстом». Не відступайте ні перед чим.

Працюйте безкоштовно, навіть не за «спасибі», в робочий, особисте, вечірній, нічний час, у вихідні та свята. Плачте, кричіть, скаржтеся друзям, рідним, близьким і сайту «Задолба!» — але працюйте. По-іншому Майстрами не стають. Випробуйте, нарешті, райську насолоду від того, що за півгодини зробили те, що кілька місяців тому зайняло б у вас два-три робочих дні.

Освойте, нарешті, технології правильної роботи, обтравите пір’їнкою десять тисяч фотографій, вибийте «екстрактом» фон з-під пари-трійки сотень пишних зачісок, шерсток тварин, листочків, пелюсток, шипів, квіточок і голочок. Вивчіть сотню-півтори клавіатурних скорочень в десятці потрібних вам для роботи додатків. Прочитайте десяток книг з графічного дизайну, зробіть кілька сотень макетів і доведіть своє почуття композиції і розуміння типографіки до простого, ясного і природного бачення Прекрасного.

Прийдіть на роботу і зробіть за день три-чотири макета під чуйним художнім керівництвом діяльних клієнтів з досить специфічними художніми смаками. Вивчіть пісеньку:

Я дістав олівці, фарби я дістав,
І на ватманском аркуші х#й намалював.
Та ще щоб вийшло так, треба зуміти:
Х#й з картинки — як живий, любо подивитися!

Заспівайте, посмійтеся, поверніться до свого бачення Прекрасного.

Ніколи не ображайтесь на керівництво за те, що вам не платять понаднормові і премії за підйом відчайдушно убитих макетів і за задоволення особливо найвибагливіших клієнтів. Не ображайтеся і на менеджерів з продажу, які постійно мимрять невнятицу і тягнуть під виглядом вихідних матеріалів раритети дизайнерської дурості і шедеври технічної нісенітниці від клієнтів, які заплатили три копійки і тепер уявляють себе шейхами зі східних казок.

Платять вам (нам!) рівно стільки, скільки ми стоїмо на ринку праці. Зараз складні часи, і ніхто від трьох копійок не відмовиться — план по продажах, знаєте, річ страшенно жорстка, поставтеся з розумінням. Не соромтеся нагадувати про підвищення вашої цінності як професіонала, тільки не забувайте, що ми цінні лише тоді, коли швидко, чітко, якісно і грамотно робимо складну, часом неприємну роботу. Щоб кричати, що ми не будемо щось робити, тому що задолбали, особливого професіоналізму не треба. Та й не стоять такі крики ні копієчки.

Не хочете? Організуйте власну поліграфічну фірму і самі намагайтеся зводити кінці з кінцями — дуже, скажу я вам, дієвий спосіб сповна оцінити переваги роботи простого дизайнера.

Як би вас не задовбали за робочий день, ви прийдете додому, відпочинете, виспіться і знову будете бадьорі і життєрадісні, а задолбавшие вас своїми рідкісними діловими і особистими якостями люди так і залишаться зі своїми рідкісними діловими і особистими якостями — всього їм найкращого.

Це наше життя. Це наша робота. Любіть цю роботу — працюйте; ні — шукайте іншу. Люди так і будуть вивалювати на нас гори текстового, растрового і векторного неподобства, натомість вимагаючи шедеврів. Пливіть або тоніть. Творіть Красу. Успіхів!